Zo verteer je vlot de feesten!

Het jaareinde is in zicht! Dat is traditioneel een periode waarin we het gezellig maken, de familiebanden weer aanhalen, genieten van het feest en van enkele dagen vakantie.

Helaas is het voor onze maag allesbehalve een periode van ontspanning. Want de feesten gaan meestal samen met een overvloed aan spijs en drank. Sommige magen hebben daar niet de minste moeite mee, andere gaan resoluut in staking tijdens het defilé van kerststronken, gevulde kalkoenen en pousse-cafés. Te vet, te veel, te zwaar... voeg daar een stevige dosis alcohol aan toe, en je maag kan de pret ernstig komen bederven. Een paar tips dus...

Maak het wat lichter

Als je zélf het feest organiseert, heb je het roer in handen: lekker hoeft immers helemaal niet zwaar te zijn. Lichte gerechten met groenten, vis, zeevruchten en vers fruit zijn speels, trendy en origineel. Denk aan verrassende koude soepen, tapa's en fingerfood, sushi's, mousses en wraps, sausjes op basis van yoghurt en nagerechten met veel fruit. In een beetje kookboek vind je volop inspiratie. En niemand zal de roomsaus missen!

Eet en drink slimmer

Beslis je zelf niet over het menu? Zelfs dan kan je je maag ontzien. Vertrek bijvoorbeeld vooral niet uitgehongerd naar een feestje. Laat chips, zoute koekjes en andere vetrijke aperitiefhapjes links liggen. Staat er een buffet te wachten, leg dan de eerste keer enkel dingen op je bord die je bijzonder lekker vindt en zelden voorgeschoteld krijgt: je zal minder snel de neiging hebben om terug te gaan. Eet rustig, neem kleine happen en kauw je voedsel goed. Geniet gerust van een goed glas bij je eten, maar overdrijft niet, vooral als je al wat bubbels gedronken hebt bij wijze van aperitief.  

Recupereer

Heb je tóch een glaasje te veel op, denk dan vooral niet dat een koffietje helpt. Hoe gek het ook klinkt: van alcohol raak je uitgedroogd. Véél water vóór, tijdens én na is dan ook de beste remedie tegen een houten kop. Ga na een feest ook liever niet met een volle maag naar bed maar wacht twee tot drie uur als het even kan. En las vervolgens één of meer "sobere dagen" in om je maag en je lichaam weer wat rust te gunnen.  

Dossiernummer: B2011/243

Wist je dat?

Hoe lang is je maaltijd onderweg in je lichaam? Of hoe lang is je spijsverteringskanaal?